Why Poverty?

Why Poverty-temat har dragit igång på Svt, det är 8 entimmesdokumentärfilmer och 30 kortfilmer om fattigdom. Samma filmer sänds i 70 länder denna vecka, så det måste väl ses som en internationell satsning.

Och det får mig att komma in på just fattigdom, eller snarare begreppet. För jag ser ett problem med det.

Ibland när jag diskuterar fattigdom och bistånd får jag höra saker som ”Men varför satsar vi inte mer på att hjälpa fattiga i Sverige?”. Det borde vi göra, men det kan inte jämföras. Därför blir det väldigt fel när man slår ihop dessa helt olika ekonomiska statusar och pratar om de under begreppet ”fattigdom”.

När jag pratar om fattigdom tänker jag egentligen på absolut fattigdom. Jag hänvisar till sidan globalis.se för citaten. ”Absolut fattigdom innebär avsaknaden av tillfredställande grundläggande behov så som mat, kläder, bostad och tillgång till grundutbildning och primär sjukvård.” Men om människan jag diskuterar med tänker på relativ fattigdom: ”Relativ fattigdom innebär fattigdom sett i förhållande till större delar av befolkningen, som oftast fastställs genom en nationell fattigdomsgräns, med utgångspunkt i befolkningsgenomsnittet.” så förstår ni själva att diskussionen blir helt absurd, för det är helt olika saker.

Att bekämpa den absoluta fattigdomen är något världen måste göra tillsammans, för den absoluta fattigdomen för den är livshotande. Den relativa fattigdomen i Sverige är något för Sveriges stat att arbeta på. Men jag ser ett ”problem”, så länge vi lever i det typ av ekonomi gör, kommer vi alltid ha en relativ fattigdom. Det kommer alltid finnas de som tjänar mindre än andra, det kommer alltid finnas de som har mindre. Det behövs ett helt systemskifte för att den relativa fattigdomen skulle kunna utrotas (nej jag är inte kommunist). Men för den absoluta fattigdomen, den som gör att människor dör av svält, för att den ska utrotas behövs det helt andra saker: handelsavtal, demokrati, fred, samarbete och kanske till viss del bistånd. Det är något som vi borde klara av, om vi verkligen ville.

Lämna en kommentar